Tirsdagsklubben formål er at fremme interessen for sporten og socialt samvær
Nyheder Tirsdagsklubben
Det sker
Klubbens formål er at fremme interessen for sporten samt socialt samvær.
I 2024 kan aktive seniorer i GGK med et max. hcp. 45 for både mænd og kvinder blive medlemmer.
Der tilbydes spil på 9 huller. Her kan også nye medlemmer med hcp på max 49 deltage.
Rækkeopdeling:
Der spilles i 4 rækker:
A-rækken, 18 huller
B-rækken, 18 huller
C-rækken, 18 huller (C-rækken bortfalder ved færre end 60 spillere)
Desuden en 9-hullers række med tart kl. 10.45 på hul 10.
Kontingentet er 400,- kr. for hele sæsonen.
Betal gerne parvis, da hver enkelt postering koster gebyr.
Der kan betales kontant til kassereren eller helst via mobilepay nr. 26021 eller evt. netbank til:
Reg. nr. 8210 konto nr. 6270137774. Oplys GGK medlemsnummer og navn.
Ved indmelding midt i sæsonen aftales kontingent med kassereren.
Hvordan opstod og startede Tirsdagsklubben, og hvad er det blevet til, på de få år den har eksisteret.
Efter at GGK havde fået udvidet banen til 18 huller, mødtes nogle ægtepar samt enlige mænd og damer, altid tirsdag formiddag for at spille golf. Det rygtedes nemlig, at da var der altid nogen at spille med den dag.
Mændene spillede for sig og damerne for sig, og der var ikke nogen særlig kontakt med hinanden. Efter endt kamp sad mænd og kvinder adskilt hver for sig i klubhuset.
Mændene havde en smudsig gammel pengekasse, som de kom 10,00 kr. i hver gang, inden de gik ud. Alle mændene gik samlet ned til hul ét, og hver mand gav Svend Dallman sin bold, hvorefter han smed alle deltageres bolde op i luften på tee-stedet, og som de lå, skulle man spille med ejeren af bolden ved siden af sin egen. Da der ikke var så mange med, til at starte med, var det jo en glimrende fremgangsmåde, men efterhånden blev der over 20 spillere, og så måtte der andre metoder til. Nogle gange var der mænd der mødtes meget tidligt om morgenen, så var man sikker på at komme til at spille med en som man gerne ville spille med, og efter sigende førte man også sit eget scorekort.
De indbetalte penge gik på fornuftig vis til lidt godt til julefrokosten.
Damerne startede altid på hul 11 og det var de ikke helt tilfredse med, de mente de godt kunne starte på hul eet hver anden gang, men efter høfligst forespørgsel hos mændene mødte damerne ikke den store medfølelse, så det blev ikke ændret den gang.
Damerne brugte samme fremgangsmåde som mændene, med at smide boldene i vejret, og spille med den der var nærmest. Nogle gange brugte man også, hvem der kunne slå længst ud, de fik så lov at gå ud først. Damerne startede uden at betale, man havde jo betalt én gang til klubben, så det fandt de unødvendig. Men der gik ikke lang tid, inden de blev enige om, at betale 40 kr. om måneden, så var der her også lidt penge til noget sjovt. Og efter ganske kort tid var der også her over 20 spillere.
Damerne førte også i starten sit eget scorekort, men det blev hurtigt ændret til at medspilleren førte makkerens scorekort. Det siges fra pålidelig kilde, at der gik betydelig længere tid, inden mændene fik organiseret sig på samme måde og fik afleveret scorekort til handicapregulering.
Sammenføring. Der blev etableret kontakt damer og mænd imellem for eventuelt at spille sammen en gang imellem. Men det blev dog ikke på Gyttegård det startede op, men derimod i sommeren 1998, hvor man tog til Esbjerg Golfklub, og senere til Varde Golfklub hvor mænd og damer spillede sammen. Dog havde damer og mænd hver sin præmierække.
Det var i Klubhuset i Varde, der igen blev talt om at starte en fælles klub, hvor mænd og kvinder spillede sammen i en fælles klub. Alle var egentlig enige om, det var en god ide, men mange problemer eller opgaver tårnede sig op. Hvem skulle være formand, hvem havde lyst og energi til at lægge et stykke arbejde i at starte en sådan klub op. Det skulle jo gøres rigtigt, og det skulle tilpasses den store klub, og måtte vi i det hele taget for GGk’s bestyrelse? Vi skulle jo helst tages alvorlig, så derfor skulle det være et stykke seriøst arbejde.
Der var heldigvis en af mændene der godt ville påtage sig arbejdet, og det var en alle kunne gå ind for, det var Hans Henning Hansen fra Randbøldal. Hans Henning havde en god indsigt i spillet, og kendte reglerne, og så havde han tidligere været i bestyrelsen for GGK, og vidste hvad der skulle til for at starte en ”klub i klubben”, desuden havde han en helt uvurderlig hjælp i sin kone Inge Kallehave.
Hans Henning påtog sig opgaven og alt det praktiske kunne gå i gang.
Den 24. november 1998 var der fælles julefrokost med mænd og damer, der var ikke nogen egentlig stiftende generalforsamling. Hans Henning kunne bare gå i gang, og den ”smudsige” pengekasse fra mændene med 479,00 kr. og damernes med 897,00 kr. blev lagt sammen, og det var startkapitalen, som Ida Kjeldsen blev sat til at forvalte som kasserer.
Man aftalte at mødes senere på måneden, hvor en egentlig konstituering fandt sted, og ”bestyrelsen var dannet.
Hans Henning formand, Ida Kjeldsen Kasserer, og den øvrige bestyrelse bestod af Aage Andersen, Anna Hansen og Svend Dallman.
Hvad skulle klubben hedde?
Ja, der var ikke nogen tvivl ”Tirsdagsklubben” blev navnet naturligvis.
Der blev nu arbejdet med at definere klubbens vedtægter og formål.
Der blev fastsat et årligt kontingent på 300,00 kr.
Man skulle være fuldgyldigt medlem af GGK. Ikke medlemmer af ”tirsdagsklubben” kunne spille med for et gebyr på 30 kr. pr. gang.
Regnskabet skulle kunne hvile i sig selv. Kontingentet skulle bruges til præmier, spil på andre baner, tilskud til julefrokost med mere.
Desuden var det et mål at A og B spillere skulle spille sammen hvis det var muligt.
Det blev vedtaget, at det skulle være bolde, der skulle være præmier, så de blev indkøbt af startkapitalen som var på 1376,00 kr.
GGK gav lov til start på hullerne 11-18 den gang.
Der var opslag i klubhuset for dato og starttidspunkt, det var:
tirsdag den 6. april 1999 kl. o9.oo
Bestyrelsen var spændt på, om der kom nogen, og hvor mange, var det nu en god ide?
Det var det, der kom 45 spillere og indskrev sig den første dag, og sæsonen sluttede med 64 spillere.
Klubben var en realitet, og bestyrelsen var optimistisk for dens fremtid.
Herefter er det gået rigtig fint fremad år for år, pr. nuværende er vi 128 medlemmer,
der hygger sig tirsdag efter tirsdag, fra april til midt i november.
Vi spiller på udebane 2 gange om året. I år har vi spillet på Give Golfklubs bane, hvor vi havde en dejlig dag, der sluttede i klubhuset til en dejlig buffet og hyggeligt samvær. Der var 92 spillere med på denne tur.
Vi skal spille på Skærbæk Mølle Golfklub nu her den 4. september, og i skrivende stund er der 71 tilmeldte til denne meget spændende bane, som vi glæder os til at spille. Her slutter vi også af i klubhuset med spisning og hyggeligt samvær.
Der spilles greensomemix 5 gange i sæsonen, lige som der andre tirsdage forsøgsvis prøves andre spilleformer, så som holdspil, spil med kun 3 jern/køller og fourball/bestball.
I dag er der ordnede forhold, vi spiller med fuldt handicap i 2 rækker med mænd og kvinder,
ligesom A og B rækken er blandet. Matcherne spilles som alle andre matcher i klubben og der handicapreguleres efter hver match.
Desuden har vi fokus på golfreglerne, vi har jævnligt regelspørgsmål oppe, og vi forsøger mindst en gang om året at have en regelekspert til rådighed efter en match.
Alle matcher sluttes af i Cafeens dejlige lokaler eller i den smukke gårdhave, med præmieoverrækkelse og socialt samvær.
Vi har i takt med forøgelsen af medlemstallet fået tilladelse til at starte på flere huller, og efter vi kom op på langt over 100 medlemmer, har vi fået tilladelse til at starte på alle 18 huller med gunstart kl. 09.00. Der er ikke banelukning. Vi ligger i gennemsnit på 70 – 80 – 90 glade spillere hver tirsdag, når det er godt vejr, og det er det som regel om tirsdagen.
Det sjove ved at vi fik lov til at starte på alle huller medførte, at matchen bliver afviklet betydelig hurtigere end før, og det er til glæde for os, og alle andre som gerne vil ud at spille om tirsdagen.
Vi arrangerer også golfferier til udlandet. Vi er for det meste af sted i mart måned, inden vores egen sæson begynder. Vi er typisk mellem 20 og 30 deltagere på golfferierne. Vi har været i Tunesien, på Azorerne og flere gange på Mallorca. Det har været nogle rigtig gode ture, vi har virkelig prøvet svære baner, sjove baner og smukke baner, og det har givet et kammeratskab uden lige.
Der er ingen tvivl om, at det er det gode kammeratskab, kampen på banen, og det hyggelige samvær på ”hul 19” efter matcherne der gør, at alle finder sig godt tilpas og flittigt møder op tirsdag efter tirsdag.
Afslutningsvis vil jeg sige tak til Ida Kjeldsen og Aase Østergaard for deres hjælp med, at finde de gamle oplysninger frem.
Med venlig hilsen
Leo Andersen / Formand
Vedtægter for Tirsdagsklubben – en klub i klubben
- Formål: Tirsdagsklubbens (TK) formål er at fremme interessen for golfsporten samt socialt samvær.
- Medlemmer: Alle aktive seniormedlemmer i GGK kan være medlem af TK. Bestyrelsen bemyndiges til at fastsætte eventuelle HCP-krav til medlemskab. Dette skal i givet fald fremlægges på årets generalforsamling og vil være gældende for næste sæson.
- Kontingent: Kontingentet gældende for en sæson fastsættes på generalforsamlingen.
Kontingentet skal være indbetalt til TK inden første deltagelse i en turnering i sæsonen.
4. Bestyrelsen: Foreningen ledes af formand, næstformand, kasserer, sekretær samt 2 bestyrelsesmedlemmer.
I tilfælde af stemmelighed ved afstemning er formandens stemme udslagsgivende.
Der føres referat fra alle bestyrelsesmøder.
Bestyrelsesmedlemmer vælges for to år.
Suppleanter vælger for 1 år.
Bestyrelsen konstituerer sig selv.
Foreningen tegnes af formand og kasserer i fællesskab.
5. Regnskab: Kassereren forestår regnskabet. Regnskabsperioden er 1. oktober til 30. september.
Regnskabet skal før generalforsamlingen være revideret af to revisorer.
6. Generalforsamling: Generalforsamlingen er højeste myndighed. Senest 2 uger før indkaldes til generalforsamling på GGK’s hjemmeside.
Den ordinære generalforsamling afholdes på sidste turneringsdag i sæsonen og med følgende dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Aflæggelse af beretning.
- Fremlæggelse af regnskab
- Behandling af indkomne forslag.
- Fastsættelse af kontingent.
- Valg af bestyrelse, 2 suppleanter og 2 revisorer.
- Eventuelt.
Vedtægtsændringer skal godkendes af GGK’s bestyrelse.
Beslutninger vedtages ved almindeligt stemmeflertal. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.
Alle personvalg foregår skriftligt, såfremt blot 1 person kræver dette.
7. Ekstraordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling afholdes snarest muligt efter at mindst ¼ af medlemmerne skriftligt har begæret dette.
Ligeledes kan bestyrelsen til enhver tid indkalde til en ekstraordinær generalforsamling.
8. Opløsning: Opløsning kan kun ske ved en ekstraordinær generalforsamling.
Eventuel formue tilfalder GGK som sponsorat.
Revideret oktober 2021.
Program 2024
Dato |
Orientering |
Spilleform |
Bemærkninger |
26.3. |
Kl. 9.45 |
Stableford |
Sæsonstart |
2.4. |
Kl. 9.45 |
Stableford |
|
9.4. |
Kl. 8.45 |
Hold |
|
16.4. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
23.4. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
30.4. |
Se golfbox |
Udebane Skærbæk Mølle |
Tilmelding og pris m.v.: Se golfbox |
7.5. |
KL. 8.45 |
Stableford |
|
14.5. |
Kl. 8.45 |
Hold, rød bold |
|
21.5. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
28.5. |
kl. 8.30 |
Greensome |
Tilmelding senest søndag kl. 18.00. Fælles morgenkaffe og frokost* |
4.6. |
Kl. 8.45 |
Stableford, max 4 |
Max 4 redskaber i baggen – efter eget valg |
11.6. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
18.6. |
Kl. 8.45 |
Hold,Mexican scramble |
|
25.6. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
2.7. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
9.7. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
16.7. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
23.7. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
30.7. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
6.8. |
Kl. 8.30 |
Greensome |
Tilmelding senest søndag kl. 18.00. Fælles morgenkaffe og frokost* |
13.8. |
KL. 8.45 |
Stableford/rejsehold |
Rejseholdet er på tur. Øvrige spiller alm. stableford |
20.8. |
Kl. 8.45 |
Hold,Mexican scramble |
|
27.8. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
3.9. |
Se golfbox |
Udebane Dejbjerg |
Tilmelding og pris m.v.: Se golfbox |
10.9. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
17.9. |
Kl. 8.45 |
Hold |
|
24.9. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
1.10. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
8.10. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
15.10. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
22.10. |
Kl. 8.45 |
Stableford |
|
29.10. |
Kl. 8.30 |
Afslutning, greensome Generalforsamling |
Tilmelding senest søndag kl. 18.00. Fælles morgenkaffe og frokost* |
Ret til ændringer forbeholdes
* Ved Greensome arrangeres fælles morgenkaffe kl. 8.00 og frokost (vælges ved tilmelding i Golfbox).
Tilmelding:
Senest mandag kl. 18.00. Ved greensome søndag kl. 18.00
Ved spil på udebane m.v.: Se turneringen i Golfbox
Tilmelding er bindende
Formand
Leo Andersen 40 80 75 37 |
Næstformand
Jørn Schmidt 51 57 22 42 |
Kasserer
Steen Poulsen 28 95 22 13 |
Sekretær
Lena D. Hostrup 40 62 81 18 |
Bestyrelsesmedlem
Jytte M. Christensen 40 89 41 58 |
Bestyrelsesmedlem
John Pedersen 20 23 76 10 |
1. suppleant
Niels Peter Pedersen 50 51 26 34 |
2. suppleant
Leo Pedersen 61 68 55 59 |